Kaum Iban dahulu dikenali sebagai
Dayak Laut dan dengan jumlah sebanyak 876,000 iaitu 40% daripada jumlah penduduk Sarawak, kaum Iban merupakan kumpulan etnik yang terbesar di Sarawak ,mereka mendiami daerah dan bahagian negeri Sarawak dari daerah Lundu di barat dan Limbang di timur laut, tetapi kepadatan penduduk Iban adalah di bahagian
Kota Samarahan, Sri Aman, Sarikei, Sibu, Kapit, Bintulu dan Miri. Kebanyakan kaum Iban tinggal berkampung di rumah panjang yang kebiasaanya terletak di tebingan sungai
dan di tepi jalan raya ini adalah bagi mempermudahkan aktiviti kerja ,
berhubung dan berkomunikasi antara satu sama lain. amalan cara hidup
yang diamalkan adalah berlandaskan hukum adat ,pantang-larang,
tolak-ansur (
tolenransi), dan berteraskan perhubungan
persaudaraan yang erat antara satu sama lain. Kebanyakan masyarakat Iban
pada hari ini menerima agama Kristian
sebagai pegangan, tetapi dalam masa yang sama masih mengekalkan nilai
adat resam dan ciri-ciri kebudayaan yang menjadi lambang tradisi
masyarakat Iban. [Sarawak mempunyai 112 jenis suku Dayak.
PENEMPATAN
Orang Iban biasanya menduduki di lembah Sungai Saribas, Sungai Skrang, Sungai Batang Lupar, dan Sungai Rajang. Kaum Iban adalah kaum yang mengamalkan banyak budaya yang menarik. Mereka hidup bermasyarakat dan mendiami rumah-rumah panjang.
Diketuai oleh ketua kampung yang dipanggil Tuai Rumah. Kebanyakkan
masyarakat Iban sekarang telah menetap di bandar-bandar besar di sekitar
Negeri Sarawak.
TRADISI
Tradisi orang Iban adalah menyimpan pasu,
gong, dan tempayan yang dipanggil tajau. Ia diwarisi secara
turun-temurun, bernilai, dianggap suci, dan dihomati. Tajau berfungsi
sebagai harta simpanan dan diperoleh secara tukar barang. Sebilangan
kecil masyarakat bumiputera Iban masih mengamalkan kepercayaan nenek
moyang.
PERAYAAN GAWAI
Perayaan Gawai merupakan perayaan utama bagi suku kaum Iban. Jenis-jenis Hari Gawai adalah seperti
Gawai Dayak,
Gawai Burung,
Gawai Batu,
Gawai Kenyalang,
Gawai Panggul,
Gawai Kelingkang,
Gawai Tuah,
Gawai Lelabi dan
Gawai Antu. Antaranya sambutan Hari Gawai Dayak yang dijalankan antara hari pertama dan kedua pada bulan Jun adalah terpenting. Biasanya,
Tarian Ngajat
ditarikan dalam sambutan Hari Gawai sebagai tanda kesyukuran dalam
kehasilan menuai padi sepanjang tahun ini. Tuai rumah merupakan orang
yang bertanggungjawab untuk menguruskan sambutan yang penting ini.
Perayaan Gawai juga tidak akan lengkap, sekiranya
Tuak tidak dihidangkan. Minuman yang diperbuat daripada ragi dan
beras boleh didapati di
rumah panjang.
SISTEM TULISAN / BAHASA IBAN
Kaum Iban dikenali dengan " Master of Language " oleh dunia. Prof Derek
Freeman adalah salah seorang dikalangan pengkaji Bahasa Iban yang
menyatakan bahawa orang Iban sememangnya master of language. Prof Derek
Freeman turut menyatakan bahawa Orang Iban pandai dalam menggunakan
bahasa, di setiap baris ayat, mencipta serta membina puisi dengan
cantik, bijak dalam memilih dan menyusun ayat sereta mempunyai banyak
jenis puisi yang menggunakan penyusunan ayat yang sesuai dengan bunyi,
seperti yang digunakan dalam poems dan prose dalam Bahasa Inggeris.
Orang Iban yang mempunyai bahasanya yang tersendiri, iaitu Bahasa Iban,
bahasa Iban berbeza di setiap tempat bukan sahaja di Sarawak tetapi di
Kalimatan, Sabah dan Semenanjung. Bahasa Iban merupakan bahasa yang
seragam (homogenous). Masyarakat Dayak-Iban merupakan satu-satunya
bangsa bumiputra di Malaysia yang mempunyai sistem tulisan yang disebut 'Turai'.
Ia mempunyai tidak kurang daripada 59 abjad yang mewakili bunyi sebutan
seperti tulisan rumi. Sistem tulisan ini berkesan apabila orang Iban
dapat merujuk keturuan sehingga 15 generasi yang terdahulu dengan darjah
ketepatan yang mengagumkan dan juga merekodkan peristiwa penting. Salah
satu peristiwa yang penting dalam sejarah orang Iban ialah 'Pirate of
Beting Maro' di mana mereka mematahkan kemaraan penjajah dengan serangan
[Ngayau]dan membawa pulang kepala musuh yang dipenggal.
KEGIATAN EKONOMI
Sebahagian besar masyarakat Iban masih tinggal di rumah-rumah panjang
dimana pola pertempatan bagi rumah panjang ini adalah beselerak dilembah
sungai di seluruh Negeri Sarawak, segolongan besar orang Iban masih
melibatkan diri di dalam kegiatan pertanian iaitu menanam padi bukit
atau padi huma. Orang Iban pada zaman dahulu merupakan peneroka terulung
dalam membuka hutan rimba (berimba)atau(berumpang kampong)bagi tujuan
penanaman padi bukit. Aktiviti penerokaan ini dilakukan dengan seluas
yang termampu dengan matlamat untuk mendapatkan hasil tuaian tanaman
padi yang lebih banyak. Bagi masyarakat Iban sesiapa yang dapat tuaian
padi yang banyak maka dia merupakan seorang yang boleh dianggap kaya dan
dipandang tinggi ,pintar dan rajin. Justeru itu masyarakat Iban pernah
dianggap sebagai salah satu masyarakat yang terkenal dengan penanaman
padi bukit(Sultive,1978:3). Selain itu orang Iban yang tinggal di rumah
panjang masih menjalankan aktiviti memburu dan mendapat sumber-sumber
hutan untuk mendapatkan bekalan makanan dan perubatan. Pada hari ini
sebahagian orang iban mula menetap di bandar- bandar besar di Sarawak,
kebanyakan generasi baru Iban mempunyai pengetahuan dan kelayakan
pendidikan dan berkerja di dalam sektor awam dan sektor swasta.